2016. augusztus 14. 16:36 - supermario4ever

TESZT: Pokémon Red / Blue / Yellow

clipart2514782.pngMegjelenés (Pokémon Red & Blue)
Japán: 1996. február 27. (Red & Green)
1996. október 15. (Blue)
Amerika: 1998. szeptember 30.
Európa: 1999. október 5.
Pokémon Yellow
Japán: 1998. szeptember 12.
Amerika: 1999. október 19.
Európa: 2000. június 16.
Nintendo 3DS megjelenés
Japán: 2016. február 27.
Amerika: 2016. február 27.
Európa: 2016. február 27.

Fejlesztő: Game Freak
Kiadó:
Nintendo
Műfaj:
RPG
Játékos: 1-2 játékos
Mentés elemes memóriába

Platform:

virtual_console_logo_3ds.png

Akárhogy is nézzük, a Pokémon GO-nak köszönhetően világszerte újra él a Pokémon mánia. Olyan szintű őrület kapcsolódik a mobilos alkalmazáshoz, mint amikor megjelentek az első játékok, ismert lett az anime, és együtt énekeltük Németh Attilával, hogy „Szerezd meg hát mind! Pokémon!” Ma már teljesen más minőségében éljük újra a Pokémon őrületet (akármennyire is pejoratív a szó, az), hiszen sokkal több felnőtt is játszik az alkalmazással, míg a dicső múltban a Pokémon szinte csak a gyerekek privilégiuma volt. Azok is szép számmal vannak, akik abból az időkben lettek rajongók, és ma is azok. Nekik nyilván teljesen mást jelent az alkalmazás egyáltalán az egész Pokémon dolog, de az biztos, hogy hatalmas jelentősége van az applikációnak.

A Nintendo részint ezt az új őrületet meglovagolva akciózta le Nintendo 3DS-re a Pokémon Red / Blue / Yellow játékokat. Részemről a Blue már a digitális megjelenése óta megvan, ez az akció pedig jó lehetőséget adott arra, hogy teljessé tegyem az 1. generációs digitális Pokémon játék gyűjteményemet. Talán kevesen vannak akkora gyűjtők, mint én, hogy mindegyik verziót megveszik, mégis azt mondom, hogy érdemes, mert így lehet látni a különbséget. Honnan is indult az egész? Japánban eredetileg a Pokémon Red és Green jelent meg, majd később néhány hibát javítva megjelent ugyanez a két játék kék színárnyalatban. Amerikába és hozzánk, Európába a Red és a Blue jutott el. A Yellow egy későbbi különleges kiadás, hiszen itt Pikachu a társunk, mint az animében. Érdekessége az animének, hogy azt ugye eredetileg azért indították el, hogy segítséget nyújtson azoknak a játékosoknak, akik elakadtak. A Yellow-ban – ha nem is egészen ugyanúgy – de az anime történéseit játszhatjuk végig, hiszen Pikachu mindvégig velünk van, soha nem bújik be a Pokélabdába. Az anime pedig jövőre lesz 20 éves, és lássuk be, a készítők segítőkészsége töretlen, hiszen ugyanazzal a lendülettel gyártják az újabb részeket, mint amikor elindult. Na de lássuk végre a játékot.

pokemon_red_iii.jpgEgy rövid openinggel indít a játék, aztán itt is az adatok megadásával kezdjük. Hősünknek saját nevet adhatunk, majd a riválisunkat is elkeresztelhetjük. Aztán indulhatunk is utunkra, hogy legyőzzük a 8 teremvezetőt, majd az elit négyest, hogy mi legyünk az Indigo liga bajnoka. Aki az újabb Pokémon játékokkal kezdett, azoknak szokatlan lesz ez a játék, egyrészt a végtelenül egyszerű grafika miatt, másrészt meg a lehetőségek is (az új játékokhoz képest) hihetetlenül kezdetlegesek voltak. Nem lehetett EV-zni, nem voltak Shiny Pokémonok, nem lehetett eventeket fogadni, hogy mega fejlődésekről már ne is beszéljünk. Csak a játék a maga egyszerűségében, és aki elengedi az esetleges elvárásait, az hamar meglátja, hogy nem véletlen volt már az első játékkal is rettenetes nagy mánia a Pokémon körül, hiszen már az első generációs játék is hihetetlenül addiktív, akár több órás játékra is sarkallhat. pokemon_blue_iv.jpgEzért is javaslom mindenkinek – mint „nem annyira hardcore Pokémon rajongó, mint sokan”, hogy aki szeretne elmerülni a Pokémon világába, annak érdemes az első generációs játékok egyikével (vagy mindegyikével) kezdeni, mert a maga egyszerűvégével nagyszerűen bevezet a Pokémonok rejtélyébe. Itt még nem volt annyi típusa a zsebszörnyeinknek, mint az újabb játékokban, így fokozatosan tanulhatjuk meg, hogy melyik Pokémon mire képes, melyik ellen erős, és melyik ellen gyenge, valamint melyik tárgyat hogyan hasznosíthatjuk. És azért lássuk be, hogy azért a lehető legtöbbet hozták ki a Game Boy-ból a Game Freak-nél, hiszen ott jegyzik a legtartalmasabb monokróm RPG-k között. Itt még „csak” 151 Pokémont kell elkapni, és a három választható Pokémon Bulbasaur, Charmander vagy Squirtle voltak. Amelyiket választottuk, a másik kettővel biztosan nem fogunk találkozni a játék során, így érdemes megfontoltan választani. Ez alól a Yellow verzió a kivétel, mind a három kezdőpokémont elfoghatjuk, ahogy Ash is tette az animében. A sárga kiadás abban is több az elődeinél, hogy másképp nézni ki a Pokémonok, sokkal inkább hasonlítanak az animében, és a későbbi játékokban látottakra. És persze attól, hogy egyszerűbb a játék, messze nem jelenti azt, hogy sima ügy lesz végigjátszani. Már ebben a játékban is van lutri bőven, például világítás nélkül végigmenni a kőalagúton, a harmadik teremvezetőnél a puzzle, vagy a szellemek rejtélye Levendulavárosban, aminek ugye igen szomorú háttértörténete van. Meg persze a Rakéta csapattal is felvesszük a harcot.

pokemon_yellow_v.jpgTehát semmiképp ne ítéljük meg a játékot az egyszerű mivoltáról, mert hihetetlenül rá lehet függeni. Hangulatos és pont annyira nehéz, hogy a kezdő játékosok is megismerjék a sorozat sava-borsát, de egyáltalán nem megoldhatatlan, így sikerélményt okoz a játék. Mindenképpen érdemes megnézni, hogy honnan indult el a Pokémon játéksorozat, és aki elengedi azokat az elvárásokat, amiket az új játékok már alapvetően tartalmazzák, gyorsan megláthatja, hogy bizony volt alapja a Pokémon-láznak már a kezdetekben is.

pokemon_blue_i.jpgGrafika: 8/10
Játszhatóság: 10/10
Szavatosság: 10/10
Kihívás: 5/10
Zene és hangok: 6/10
Hangulat: 9/10

+ Lehetőségekhez képest hihetetlenül fejlett RPG.
+ Akár több száz órás játékidőt biztosít
+ Precíz irányítás
- Egyszerű zene
- Túl könnyű teremvezetők

88%

 

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://supermario4ever.blog.hu/api/trackback/id/tr6812711478

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kristóf Muzsik 2016.08.15. 10:30:34

Én is nagyon szeretem ezt a játékot, de nem értek teljesen egyet mindenben, amit írtál, például abban sem, hogy tökéletes egy kezdőnek. Az igaz, hogy kevesebb típus volt (bár összesen 3-mal kevesebb, mint ma), de a játék nagyon-nagyon rossz a magyarázásban. Sehonnan nem derül ki például, csak hosszas kísérletezés után esetleg, vagy a játék manuáljából, hogy a "Special" stat mit csinál, illetve hogy a támadások fizikai-speciális mivoltja a típustól függ, és hogy azon belül melyik melyiktől.
Meg aztán ott van, hogy pár dolog hibás (pl. a szellem típusnak erősen kéne hatnia a pszicho típusra, de itt egyáltalán el se tudja találni, vagy pl. a bogár típusnak sem kéne erősnek lennie a méregre), vagy hogy a támadások ereje sehonnan nem derül ki, csak szintén kísérletezés alapján. Az sem segít, hogy a "super effective" és "not very effective" szövegeket néha hibásan írja ki. Többnyire ez akkor van, ha egy két típusú Pokémonra használsz egy olyan támadást, aminek az egyik típusára erősen, a másikra gyengén hat. Ilyenkor a második típus szerinti szöveget írja ki a játék, de normálisan számol, vagyis a szöveg hamis lesz. Konkrét példa, ha mondjuk egy Tentacruel-ra (víz/méreg) fű támadást használunk. Ugyebár a víz típusra erősen, a méregre gyengén hat a fű, így normál sebzést okoz a támadás, viszont a játék azt írja ki, hogy "it's not very effective". Azt hiszem, ez nem sokat segít abban, hogy valaki megtanulja, mi mi ellen erős.

Én kezdő játéknak egy olyat ajánlanék, ami ehhez a legközelebb áll: a GBA-s FireRed/LeafGreen-t. Ugyebár ez az első generáció felújított verziója, és így sok egyszerűséget magában hordoz, ami az eredeti játékban volt (pl. hogy a fő történetben csak első generációs Pokémonok voltak, vagy az egyszerűbb történeti elemek), de nagyon sok dolgot kijavít, ami hiba volt az első generációval. Nagyon fontos funkció az L/R gombokkal bármikor behozható segítség, ami mindent elmond a játékról, amit kell, ha pedig harc közben hozzuk be, arról is elmond minden fontosat, többek között elénk állít egy type chartot, amiből kiderül, melyik típus melyik ellen erős vagy gyenge.
Emellett nem nagyon vannak benne hibák, minden támadás ereje/pontossága megnézhető (tehát nem lutri egy új támadás megtanulása esetén, hogy épp nagyon jó vagy nagyon rossz lesz az adott dolog), és persze fel is van gyorsítva a játék, meg ki van javítva az első generáció nagyon rossz AI-ja. Persze, van benne pár dolog, ami összetettebb, mint az első generációban volt, de ezek szerintem nem teszik sokkal bonyolultabbá az egészet, inkább csak mélyebbé és érdekesebbé, ráadásul itt tényleg mindent elmond a játék. Kicsit azóta már fölötte is eljárt az idő, de egy kezdő Pokémon játékosnak szerintem a tökéletes indulási pont.

supermario4ever 2016.08.17. 20:40:57

@Kristóf Muzsik: Mondjuk a kezdetleges mivolta tényleg megjelenik negatív értelemben is. És az is igaz, hogy ez az első játék, ahol igazán komolyan figyelem a dolgokat, ezért nem nagyon tudom megállapítani, hogy a not very effecitve a normal és a super effective támadásokat hogy méri. Mondjuk ilyen dolog, amiről olyan tudomásom volt, hogy elvileg nem kéne erősnek lennie, és mégis, vagy hasonló, nekem is feltűnt, elsősorban a méreg támadásoknál, úgyhogy jó példát hoztál fel.

A LeafGreen tényleg klasszisokkal jobb, már csak azért is szeretem nagyon, mert a 3. generációs Pokémon játékok a kedvenceim, és ebben látva a kezdő játékot, főleg nagyon bejött. Írok majd arról is persze. :) Tervezek majd a többiről is, ahogy játszok velük, de ez lassú folyamat lesz. Főleg, hogy több szempontot fogok figyelembe venni az írásnál, mert olvasva a hozzászólásodat, néhány dolog mellett tényleg elmentem, amik azért eléggé fontosak.

Kristóf Muzsik 2016.08.17. 20:52:22

@supermario4ever: Ugye alapjában véve úgy van, hogy a super effective támadások kétszer annyit sebeznek, míg a not very effective támadások feleannyit. Ilyenkor a Pokémon mindkét típusa figyelembe van véve, tehát pl. a bogár/fű típusú Parasect négyszeres sebzést kap a tűz és repülő támadásoktól, míg a bogár/méreg típusú Beedrill csak negyedannyit sebződik a harcos támadások után.

Persze ez nyilván nem minden, nagyon fontos figyelembe venni, hogy az adott támadás speciális vagy fizikai, és ennek következtében a támadó Pokémonnak melyik támadása mennyi, és az ellenfél melyik védelme mennyi. Na meg persze minden támadásnak megvan a saját külön ereje és különleges hatása. Ezek következtében nagyon könnyen meglehet, hogy mondjuk egy Onixra egy super effective, harcos típusú Double Kick egy Nidorantóll közel sem sebez annyit, mint egy sima, nem super effective, pszicho típusú Psychic egy Alakazamtól. Ez nagyrészt azért van, mert míg Onix sima védelme nagyon nagy, a speciális védelme nem igazán, ráadásul Nidoran támadóereje nem olyan hatalmas, viszont Alakazam speciális támadóereje kifejezetten az.

supermario4ever 2016.08.18. 13:41:35

@Kristóf Muzsik: Azért ebből a kommentből is látszik, hogy mennyire komplex dolog a Pokémon. Mondogatják, hogy mennyire gyerekes, de aki mélyen elmerül benne, az azért láthatja, hogy mennyire összetett dolog, és aki igazán jó akar lenni benne, azért sok mindenre kell figyelnie.
Meg azt vettem észre, hogy a "Defense rose", Attack fell" meg ezek a dolgok sem feltétlenül érvényesülnek mindig. Meg elég könnyű a játék abból a szempontból, hogy a teremvezetők nem használnak potion-t, meg hasonlókat, hogy gyógyítsák a pokémonjaikat, így viszonylag könnyű nyerni ellenük. Meg azt nem értettem, hogy például Misty miért használ X Attack-et, amikor nincs hatása. Legalábbis nem éreztem, hogy ettől nehezebb lenne őt legyőzni.

Ezek után nagyon érdekel, hogy milyen lesz a Gold / Silver / Crystal, gondolkodom azon, hogy ha végigviszem a Red-et, akkor a Gold következik, és a Yellow majd későbbre marad valamikor. Mert arra emlékszem, hogy már a Gold is sokkal fejlettebb, és nagyon érdekel.

Kristóf Muzsik 2016.08.19. 11:15:48

@supermario4ever: Persze, ls csak egyre összetettebb lesz az egész. A kompetitív Pokémon harc egyébként nagyon érdekes és sok dologból áll, gyerekek nem is nagyon szoktak belekeveredni sokszor.

Az ilyen stat növekedések és csökkenések mindig érvényesülnek, csak ugye arra kell figyelni, hogy az attack és a defense alapból sem számít semmit, ha speciális támadásokkal támadtok egymásra, ahogy a special attack és a special defense sem, ha sima támadásokkal. Misty az X Attack-jeivel annyit ért csak el, hogy a Staryu-ja és a Starmie-je Tackle támadása erősebb lett, de mivel eleve kevésbé támad azzal, így nem nagyon volt sok hatása. A Water Gun/Bubblebeam erősítéséhez a Special Attack-et kellett volna növelnie (vagy az első generáció esetében a Special statot).

Ha van vagy szerzel be Gold/Silver/Crystalt, abban mindenképp kell elemet cserélni. Nagyon híresek ezek arról, hogy már nagyjából egyik sem tud menteni, mivel valós időben nézi az idő múlását, akkor is, amikor ki van kapcsolva, így jobban terheli az elemet, szóval átlagosan így egy játék 10 évet bírt ki.

Egyébként valóban sokkal fejlettebb. Végre külön vannak válogatva a tárgyak, és sokkal több is lehet nálad, végre kettészedték a Special értéket Special Attack-re és Special Defense-re, így nem feltétlenül van az, hogy aki mondjuk erős speciális támadásokat tud szórni, az jól is tudja őket fogadni, és fordítva. Végre lehet tárgyakat tenni a Pokémonokra, ami sok dolgot megváltoztat, és persze ott vannak az olyanok is, hogy sok játékhiba kijavítása, a pszicho típus "szinte legyőzhetetlen" kategóriából való letaszítása, a tenyésztés, hogy meg lehet nézni minden támadás erejét és hatását a leírásában, stb. Nekem az első Pokémon játékom a Crystal volt, és elképesztően imádtam. Később a HeartGold/SoulSilver vette csak át a helyét, mint a kedvenc Pokémon játékom, igaz, utána a Black/White is, de így a második generáció mindig nagy kedvencem marad. Igaz, már megvan párszor, és nem is egyszer játszottam végig, de ha esetleg egyszer felteszik ezt is Virtual Console-ra, biztosan letöltöm.

supermario4ever 2016.08.19. 13:01:06

@Kristóf Muzsik: Goldom van, írtam is róla postot: sm4e86.blog.hu/2015/12/07/egy_kis_pokemon_gold Teljesben megvolt, még poszter is volt hozzá. Akkor el is kezdtem, de abba is maradt, mert már akkor is úgy voltam vele, hogy az első generációt akarom először akarom végigjátszani, és utána látványos lesz a változás. Csak hogy lássam, hogy milyen, működik-e, meg ilyenek.

Kellett is elemet cserélni benne, volt is némi kálvária miatta, mert itt Békéscsabán bevittem egy óráshoz, majd egy alkatrészboltba, de egyik sem vállalta az elemcserét, mert amikor szétszedték, azt látták, hogy rettenetesen el van zárva, és nem akarták nagyon szétszedni, mert féltek, hogy nem tudják visszatenni. Ha így érezték, akkor nincs semmi baj, inkább mondják ki, hogy nem vállalják, minthogy kárt tegyenek az egész játékban. Nagyon drága volt. Alig várom, hogy végre játsszak vele. Emlékszem, hogy direkt a legdrágább, Energizer elemet vettem bele, nem számít a pénz, fontosabb, hogy a lehető legtovább bírja.

Azt én is nagyon szeretném, ha bekerülne Virtual Console-ba, mert lesz benne "eternal" mentés (mivel nem kell elemet cserélni benne), meg minél többször lehet végigjátszani. Arra emlékszem, hogy mondtad, hogy mennyire szeretted a Crystal-t, az volt a játék, amivel több mint 1.000 órát játszottál, meg is mutattad. Nagyon durva volt.

Kristóf Muzsik 2016.08.19. 22:11:58

@supermario4ever: Én magamnak cseréltem ki pár játékban az elemet, nem annyira bonyolult. Kicsit feszegetni kell, hogy az ember letörje a kis pöcköket, amik tartják az elemet, de úgy, hogy közben ne tegyünk kárt másban. Aztán egy új elem és egy kis szigetelőszalag mindent megold. Persze van, aki forraszt, sőt, lehet külön olyan elemet is kapni online, amihez már hozzá van forrasztva a kellő fémrész, így egyszerűbb kicserélni, de nekem így is bevált.

Amúgy nem volt az a Crystal 1000+ órás, csak 500 körül. :D De sajnos azóta már az is elvesztette az erejét.
süti beállítások módosítása