2017. február 27. 07:39 - supermario4ever

Tetris (NES)

tetris_logo.pngMegjelenés
Japán: nem jelent meg
Amerika: 1989. november
Európa: 1990. február 23.

Fejlesztő: Bullet Proof Software
Kiadó: Nintendo
Műfaj: Logikai
Játékos: 1 játékos

Platform
199644800px-nes-console-with-controller-png.png

Azt gondolom, hogy a legjobb dolog, ami a logikai játékokkal történhetett, az a Tetris megjelenése. Ennek a játéknak is legendás a története abból a szempontból, hogy a feltalálója semmi pénzt nem keresett a találmányán, minden egyes anyagi haszon a Nintendóé lett, ugyanis már sok kurrens konzolra és számítógépre megjelent a Tetris, de igazából csak Nintendón volt nagyon sikeres, ott adtak el tízmillió példányokat mind a NES-es, mind a Game Boyos verzióból. És nagy kár, hogy a Game Boyos verziót törölték a Nintendo 3DS eShop-ról, mert a mai napig az egyik legjobb szórakozás számomra a Tetris. Én még leszedtem, és a mai napig nagyon élvezem, amikor pl. ügyintézéskor várok a soromra, csak előkapom a 3DS-t, és lenyomok egy Tetris menetet. Azóta törölték a Nintendo 3DS eShop-ról valószínűleg jogi okok miatt. De az biztos, hogy a mai napig nagyon megy nálam ez a játék.

De most a NES verzió kerül terítékre. Több logikai játék esetében írtam arról, amelyek megjelentek NES-re és GB-re is, hogy általában a hordozható verzió sikerült jobban. Nemcsak azért, mert ezek inkább rövidebb játékok, amikkel mondjuk utazáskor nagyon jól el lehet szórakozni, hanem érződik, hogy ezeket mind eredetileg GB-re tervezték, NES-en korántsem mutat annyira jól. Ez alól kivétel a Tetris. Ez az egyike azon NES-es logikai játékoknak, mely hosszútávon leköt a TV előtt. Pedig egyszerű a formula, hiszen a klasszikus Tetrist lehet benne játszani, mégis van egy-két apró körítés, mely nagyban emeli a játék értékét.

gfs_58218_2_9.jpgAhogy a ’80-as évek logikai játékaiban itt is kétféle játékot lehet játszani, van A és B játék. Az A játék a klasszikus Tetris, ahol megadott alakzatokat, formákat kell úgy a pálya alsó részére ejteni, hogy lehetőleg ne legyenek közöttük lyukak. Ha egy sort teljesben kirakunk, akkor az eltűnik, kapunk érte extra pontokat. Ha több sort sikerül egyszerre, akkor egyszerre több megy le, és a kapott pontok mértéke exponenciálisan nő. A legtöbb, amit ki lehet hozni, 4 sor a hosszú egyenesnek köszönhetően, ami sokunk kedvence, hiszen ha 4 sort kihozunk egyszerre, az a Tetris. Egyébként meglepett, amikor nemrég néztem YouTube videót, hogyan játsszák mások a játékot, hogy mindenki arra ment, hogy kihagyott egy oszlopot, rendszerint szélen és azon voltak, hogy jöjjön a hosszú egyenes, ami által mindig 4 sort lőttek ki egyszerre. Soha életemben nem játszottam így a Tetrist, mindig úgy rakosgattam az alakzatokat, ahogy éppen logikusnak tartottam, és ha éppen 1 sort sikerült kirakni, akkor annak örültem, ha pedig többet, az még jobb, de hogy folyamatosan négy sort rakjak ki, az nekem teljesen idegen. A gép számolja hány sort raktunk ki, ha megvan 10, akkor szintet lépünk, és a mindig kicsit gyorsulnak az alakzatok, tehát folyamatosan figyelni kell, hogy az aktuális formát épp merre érdemes letenni. A játék mindig mutatja, hogy melyik lesz épp a következő, így lehet előre is gondolkodni. Ami érdekesség, hogy bal oldalt láthatunk ez kisebb statisztikát arról, hogy melyik alakzatból hánnyal volt dolgunk összesen. Természetesen legtöbbször a hosszú egyenes ábrája mellett van a legkevesebb szám, hiszen nem lehet mindig jóvilág. A játék akkor ér véget, ha az alakzat-hegy elérte a játéktér tetejét (pályáról mégsem lehet beszélni), akkor lehúzzák a rolót, és kész. Ha úgy adja kedvünk, kezdhetünk új játékot. A B játékot kicsit ötlettelennek érzem. Ott az van, hogy számol vissza a gép, hogy hány sort kell kirakni, hogy abszolváljuk a játékot. Ez mindig egységesen 25 sor. Ha ez kész, akkor vége a játéknak, és ha sikerül elérni a 2.000 pontot, akkor Tetris Master-nek kiált ki minket a gép. Azért nem itt kezdődik a mesteri cím elnyerése, de ami miatt mégis játszható, hogy különböző magasságot és sebességet állíthatunk be. A magasság esetében ugye a gép a játék kezdetekor megadott sorig különböző kockákat rak le véletlenszerű helyekre, így némileg nehezítsük a játékot. Valamint a sebesség esetében nyilván az alakzat „földre szállásának” sebességén módosítunk, hamarabb érnek földet, így gyorsabban kell gondolkodni. Ha extra magasságot vagy / és sebességet választottunk, azokért külön bónuszpont jár. Így azt gondolom, nem nehéz belátni, hogy mennyire könnyű azt a bizonyos 2.000 pontot összegyűjteni.

gfs_58218_2_188.jpgNyilván egy logikai játék esetében nem várhatunk el nagy grafikai csodákat, de nekem például az tetszik, hogy minden egyes szintlépés után megváltozik az alakzatok színe (a már lerakottaké is). Ezt azért tartom jó dolognak, mert a színek változásával megváltozik a játék hangulata, vagy érzete. Minthogy a színekhez szokás érzéseket társítani, ezek a nagyon régi játékoknál kiváltképp kijönnek, amikor egy fekete háttér mögött megváltozik az alakzatok színe. Személy szerint nagyon tudom értékelni az ilyen apróságokat is, amikkel emelik a játék hangulatát. A zene érdekes. Alapból három zene választható, az első egy eléggé ismerős Csajkovszkij mű, én személy szerint a Garfield és Barátai rajzfilmsorozatban hallottam sokszor. A második ütemes, gyors, de eléggé kusza, mert mintha nem szólna semmiről. A harmadik zenéjétől sokan a falra másznak, nekem az a kedvencem. Egy lassú, már-már andalító zene, aminek olyan hangulata van, mintha valami spirituális szeánsz zenéje lenne. Azért szeretem nagyon, mert hihetetlenül ellazít, és úgy érzem, sokkal jobban megy a játék. Tényleg azt érzem, hogy hatással van az elmémre ez a zene. Ha nagyon jó eredményt sikerül elérni, akkor egy „cameo” bejátszással örvendeztet meg minket a cég, ahol rakéta száll a magasba, vagy Mario karakterek jelennek meg, és gratulálnak nekünk. Külön érdekesség, hogy a klasszikus opera Bizet: Carmen nyitánya hallható 8 bites változatban természetesen.

A különböző apró extrák azok, amik különlegessé teszik a NES-es Tetris játékot. Olyan, mintha ezekkel akarták volna magát a logikai játékot különlegessé tenni. Óriási veszteségnek tartom, hogy se Wii-re, se Nintendo 3DS-re és se Wii U Virtual Console-okra nem tették elérhetővé. Csak NES tulajdonosok számára játszható a játék, nekik viszont egy kincs van a tulajdonukban, a logikai játékok királya NES-re. Negatívumként említhető még a kétjátékos mód hiánya. Hiszen miért is ne lehetne ketten egyszerre játszani, összemérni a tudásunkat, hogy melyikünk a jobb, vagy egyedi ötlettel érdekessé tenni a közös játékot? Emellett a B játék, és néhány zene, amit fel lehet róni a játék hibájának, de ezeket leszámítva a legjobb logikai játék az alap Nintendo konzolra.

22278_front.jpgGrafika: 8/10
Játszhatóság: 9/10
Szavatosság: 6/10
Kihívás: 6/10
Zene / Hangok: 8/10
Hangulat: 10/10

+ Kortalan logikai játék
+ Remekül játszható
+ Kisebb jó ötletek, melyek emelik a játék hangulatát
- Kétjátékos mód hiánya
- Ötlettelen B-játék

88%

Címkék: teszt Tetris
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://supermario4ever.blog.hu/api/trackback/id/tr8412711422

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.